Dragi
prijatelji in dobrotniki,
Živimo
v času, ko se nenehno spreminjajo moralni standardi (npr. kdo bi si
lahko pred 100, 50 ali celo 20 leti zamišljal,
da se bo razpravljalo o definiciji zakonske zveze!) Glavni razlog, da se danes to dogaja je načelo, da vlada večina; kar želi večina početi, to postane moralni zakon. Ali nas pa vsaj prepričujejo, da je potrebno, da nas je v oblikovanju ljudskega obnašanja vodi izključno ekonomija ali biologija ali psihologija.
da se bo razpravljalo o definiciji zakonske zveze!) Glavni razlog, da se danes to dogaja je načelo, da vlada večina; kar želi večina početi, to postane moralni zakon. Ali nas pa vsaj prepričujejo, da je potrebno, da nas je v oblikovanju ljudskega obnašanja vodi izključno ekonomija ali biologija ali psihologija.
Tako
presoja posameznika o tem, kaj bo najbolj doprineslo k njegovi
dobrobiti in koristi družbe, postaja zadnja v razsojanja v moralnih
zadevah. To je seveda samo moderna inačica satanove laži: »Postali
boste kot Bog, ko spoznate dobro in zlo.« Izobraževalna politika
vsakega obdobja odraža filozofijo časa in zato danes nimamo niti
omembe vzvišenih verskih zapovedih: »naredi« ali »ne delaj tega…«
Namesto tega se človeški um časti kot idol in vztraja, da je za
vse dovolj znanje in razsvetljenost. Intelektualni razvoj, testi in
merjenja te individualne razlike pridobivajo vso pozornost, medtem ko
se izgrajevanje karakterja in volje v glavnem povsem zanemarja.
Sadovi
take politike so obilni: nemoralni in amoralni pogoji, kateri se
promovirajo in pospešujejo, povečevanje brezzakonja in kriminala in
uporniška svoboda naše mladine, če naštejemo samo nekatere. Rešitev
te moralne zagate je mogoče najti samo v religiji, kot je poudaril
papež Pij XI. v svoji encikliki o krščanski vzgoji mladih:
»Neurejena
nagnjenja je potrebno odpraviti, za dobra nagnjenja je treba
opogumljati od najbolj zgodnjega otroštva. Nadvse pomembno pa je, da
mora biti um razsvetljen in volja ojačana z nadnaravno resnico in s
sredstvi milosti, brez teh je nemogoče kontrolirati zle nagone,
nemogoče doseči popolno in celovito vzgojo, kakršno želi Cerkev,
katero je Kristus tako bogato obdaril z Božanskim naukom in z
Zakramenti, učinkovitimi sredstvi milosti.«
Da
bi obvladali to moralno dilemo, je pomembno, da začnemo graditi
trdne temelje, kar je poznano kot oblikovanje karakterja. Beseda
»karakter« izhaja iz grške besede in pomeni instrument za
graviranje ali vrezovanje. Karakter je skupek vseh kvalitet (oz.
lastnosti), ki so vgravirane v dušo in ki so postale sestavni del
človeka. Karakter je življenje, kateremu vlada princip ali z
drugimi besedami popolnoma izoblikovana volja. Razvoj karakterja pri
otrocih mora biti najvišji cilj duhovnikov, staršev in učiteljev.
Papež Pij XI. opisuje to v zgoraj omenjeni Encikliki:
»Zato
je resnični kristjan, proizvod krščanske vzgoje, nadnaravni
človek, ki razmišlja, presoja in stalno ter dosledno deluje v
skladu s pravilnim razumom, ki ga je razsvetlila nadnaravna luč
Kristusovega primera in nauka; drugače rečeno, da uporabimo moderen
izraz, pravi in dovršeni karakterni človek. Kajti
ni namreč vsaka vrsta doslednosti in trdnosti obnašanja, utemeljena
na subjektivnih principih tista, ki napravi pravi karakter, ampak je
to samo tista doslednost, ki sledi večnim principom pravice, kot je
moral priznati celo poganski pesnik, ko hvali enega in istega
človeka, ki je pravičen in ima trdne namene«.
Zaradi
tega mora biti karakter od naših najzgodnejših let v središču
izobraževalnega načrta. Če se izoblikuje pri otroku, bo ta,
ko pride v kritična leta, pripravljen odgovoriti na poziv višjih
vzpodbud, na katere je reagiral tolikokrat prej. Če se karakter ne
izoblikuje, potem lahko pričakujemo propad. Posamezniki in celi
narodi morejo propasti, ne zaradi pomanjkanja znanja, ampak zaradi
pomanjkanja primernega obnašanja, kot razlaga papež Pij XI.:
»…
posebno pri mladih so zle prakse posledica ne toliko nevednosti
(neznanja intelekta), kot šibke volje, ki je bila izpostavljena
nevarnim priložnostim, ni pa bila podprta s sredstvi milosti.¨
Čeprav
je milost vsemogočna, nas ne osvobaja naše dolžnosti, da razvijemo
do najvišje stopnje naravne moči karakterja, za katerega so mladi
sposobni. Duhovniki, starši in učitelji morajo v mladih prebuditi
osvajalski duh. Obstaja plemenitost, ki leži v njihovih dušah,
morda uspavana toda nikoli mrtva. Če želimo, da osvojijo bitko za
krepost te plemenitosti, jih je potrebno vzpodbujati in podpirati.
Da
bi jim pri tem lahko pomagali, je pomembno gojiti primerno pozornost
za oblikovanje dobrih navad pri mladih. Naš karakter je vsota
pridobljenih navad, ki so dodane našemu naravnemu temperamentu.
Torej,
vzgoja karakterja je v glavnem oblikovanje navad. Zato morajo starši
in učitelji neumorno vztrajati pri preprečevanju oblikovanja slabih
navad; ker take navade slabijo voljo in povzročajo nesreče.
Oblikovanje
slabih navad se dogaja s tako lahkoto, da je potrebno zelo mnogo
časa, da, oseba uvidi, da je zasužnjena z njimi. Navade ne
nastanejo v trenutku niti se jih ne znebimo v trenutku. Toda v vsakem
trenutku jih lahko pričnemo utrjevati ali pa slabiti. Dela
(dejavnosti) razvijajo navade, a navade oblikujejo karakter, medtem
ko karakter določa usodo. Deček, ki je pri štirinajstih letih
grob, sebičen in žaljivo glasen, bo te navade najverjetneje zadržal
tudi kot odrasel moški. Mnogi psihologi potrjujejo, da se v
povprečju navade oblikujejo od tretjega pa tja do štirinajstega
leta. Če je temu tako, potem so starši dolžni zgodaj pričeti
navajati otroke na vse tisto, kar bo oblikovalo osnove njihovega
karakterja, ki bo njihova zaščita, ko bodo prehajali skozi ogenj in
vodo mnogih skušnjav in preizkušenj, svojstvenih za adolescenco.
Delo
oblikovanja karakterja se mora pričeti s predšolskim otrokom. Vsak
dan posebej se v življenju malega otroka formira in določa njegova
prihodnost. Dobre navade spodobnosti obnašanja za mizo ter
govorjenja imajo pomembno vlogo v oblikovanju njegovega karakterja,
prav tako kot dobre higienske navade, urejenost in navade pri igri.
Še bolj pa so pomembne tiste splošne moralne navade, ki se morajo
izoblikovati že zgodaj.
Med
njimi so: iskrenost, resnicoljubnost, temelj karakterja; spoštovanje
staršev in avtoritete; sodelovanje z drugimi; občutek odgovornosti;
sočutje in usmiljenje, občutek za neomadeževanost, tako pomemben
za prikladno urjenje v čistosti.
Med
najpomembnejšimi navadami, katere je treba oblikovati pri otrocih
je, da jih naučimo umerjenosti in brzdanja v njihovih željah. Ne
gre za prikrajševanje veselja in zadovoljstva, s katerima mora biti
izpolnjeno otroštvo. Pa vendar se morajo naučiti, da nihče ne more
izpolniti vseh njihovih želja, kajti tisti, ki se tega ne nauči, bo
kasneje v življenju nesrečen, ker ne bo mogel dobiti vsega, kar mu
poželi srce.
Otrok,
kateremu se ustreže v vsaki muhi in kaprici, bo navajen popustiti
vsaki lastni zahtevi in ne bo okleval odriniti na stran tudi moralne
ozire, če stojijo na poti zadovoljevanja čutnih nagonov. Po drugi
strani pa, če se otroci naučijo zadrževati se, bodo razvili
osnovno navado, ki jim bo pomagala reči ne, kadar jih bodo ta-isti
čutni nagoni privedli v skušnjavo.
V
današnjem svetu ni težko opaziti nujno potrebo po vzgoji navade
samokontrole pri otrocih. Pred leti je nadškof John Spalding s tem v
zvezi pozval matere: » O, matere, katerih ljubezen je najboljša
od vseh ljubezni, kar jih je vsak od nas spoznal, utrdite svoje
sinove in vzpodbudite jih, pa ne za tekanje za bogastvom, ampak na
strmo in ozko pot, na katerem se bodo s samoobvladovanjem in
poznavanjem samih sebe, povzdignili k Bogu in vsem vzvišenim
stvarem.«
Starši
morajo spodbujati svoje otroke na tisto, kar je neki škof imenoval
»strategijo Svete vojne«. Oni so v tem lahko uspešni, če redno
poučujejo svoje otroke, da se odrečejo določeni priljubljeni
hrani, da potrpijo neko malo bolečino ali da junaško premagajo
lenobo. Te stvari jih bodo pripravile in naučile duhovnega urjenja
in jih bodo utrdile za duhovno vojno, ki besni proti vsem nam. Če pa
starši nikoli ne naučijo otrok odrekanja dopuščenih zadovoljstev,
kako bodo imeli moč zoperstaviti se zadovoljevanju nedovoljenih
želja.
Niti
ni težko v otrocih vzbuditi navdušenja za taka mala dela odrekanja.
Nekateri otroci začetku morda godrnjajo, posebej če so šele na
začetku oblikovanja dobrih navad, toda, ko pričnejo doumevati
princip, da ne delajo vsega, kar jim je všeč, ampak delajo tisto,
kar je prav, jim bo prav kmalu postalo zanimivo delati ta mala
»junaška dejanja« kot nekaj dobrega za razvoj njihovega
karakterja. Samokontrolo se jim mora predstaviti kot dejanje rasti,
moči, svobode; mora jim biti jasno, da je navidezno samoobvladovanje
samo korak proti bolj vzvišenemu življenju. Potrebno jim je
pokazati, kako postopno urjenje v malih stvareh gradi moč volje in
kako vsak dosežek samo-obvladanja v nekem trenutku življenja
napravi boj lažji v vseh drugih njegovih delih. V delu
samodiscipline in bitke za nadzor naše čutne narave je napad
najboljša obramba naše vzvišene narave.
Urjenje
otrok na tak način jim daje predstavo resnične svobode, ki je
uživanje naših prednosti brez prekoračitve meje pravice lastne
duše, naših bližnjih ali Boga. Otroke je treba naučiti, da
ostanejo poslušni vodilu,
ne pa svojim nagonom. Samo tako bodo našli resnično srečo v tem
življenju in nekoč v večnem.
Iskreno
vaš v skrivnostnem Telesu Kristusovem,
p.
John D. Fullerton
Komentarji
Objavite komentar