16.
julija A.D.1251 se je na Angleškem v mestu Cambridge prikazala Mati
Božja Simonu Stock, generalnemu predstojniku karmelskega reda.
Ta svetnik je neprestano prosil Marijo varstva za svoj, takrat zelo preganjani red. Pri tej prikazni mu je preblažena Devica pokazala škapulir, ki ga je nosila v roki in rekla: »Ljubi sin, vzemi ta škapulir svojega reda, znak moje bratovščine, tebi in vsem karmeličanom znak posebne milosti. Kdor s tem škapulirjem umrje, ne bo trpel večnega ognja. To je znamenje zveličanja, varstvo v nevarnosti, zveza miru in večne obljube.« Enainsedemdeset (71) let potem se je Marija zopet prikazala papežu Janezu XXII. Priporočila mu je karmelski red in je obljubila, da bo članom tega reda pomagala tudi v Vicah, Devica jih bo tolažila in jih kolikor mogoče hitro, zlasti v soboto po smrti rešila iz Vic. Papež Janez XXII. je to sporočil vsemu svetu v svojem pismu z dne 3. marca 1322. Dve veliki milosti sta torej obljubljeni članom karmelske bratovščine: 1. večno zveličanje, 2. hitra rešitev iz vic. Kdor hoče biti deležen prve obljube, mora biti član karmelske bratovščine, stalno nositi njen škapulir — ali njeno svetinjo — truditi se mora za krščansko življenje in ob času smrti v resnici nositi škapulir ali svetinjo karmelske bratovščine. S tem ni rečeno, da so zveličani samo oni, ki so člani karmelske bratovščine, dano jim je le zagotovilo stanovitnosti d« konca — kar je posebno milost — če bodo kot člani te bratovščine živeli po njenih pravilih. Kdor hoče biti deležen tudi druge milosti, to je skorajšnje rešitve iz vic, mora poleg prejšnjih pogojev ohraniti stanovsko čistost in, če zna brati, vsaki dan moliti male dnevnice Matere Božje. Kdor pa ne zna brati, mora pa natanko držati vse cerkvene poste in se poleg tega ob sredah in sobotah vzdržati mesnih jedi. Cerkvene — to je zapovedane — poste mora držati tudi oni, ki moli dnevnice Matere Božje. Ker pa je molitev dnevnic prebl. Dev. Marije in zdržnost od mesa ob sredah in sobotah v naših razmerah zelo težka dolžnost, imajo oni duhovniki, ki imajo pravico sprejemati v bratovščino, tudi pravico te dolžnosti spremeniti v druga dobra dela. Vsak spovednik pa ima pravico obveznost zdržnosti od mesa premeniti v kako drugo dobro delo. Pri nas ima župnik pravico sprejemati v Karmelsko bratovščino. Na podlagi prej omenjenega pooblaščenja spreminjam vsem, ki jih bom sprejel v Karmelsko bratovščino, dolžnost moliti Marijine dnevnice in zdržnost mesa ob sredah in sobotah v toliko, da mesto tega molijo vsak dan pet očenašev in pet češčenasimarij. Tako so do sedaj v Tržiču delali g. župniki in naj tudi ostane.
Ta svetnik je neprestano prosil Marijo varstva za svoj, takrat zelo preganjani red. Pri tej prikazni mu je preblažena Devica pokazala škapulir, ki ga je nosila v roki in rekla: »Ljubi sin, vzemi ta škapulir svojega reda, znak moje bratovščine, tebi in vsem karmeličanom znak posebne milosti. Kdor s tem škapulirjem umrje, ne bo trpel večnega ognja. To je znamenje zveličanja, varstvo v nevarnosti, zveza miru in večne obljube.« Enainsedemdeset (71) let potem se je Marija zopet prikazala papežu Janezu XXII. Priporočila mu je karmelski red in je obljubila, da bo članom tega reda pomagala tudi v Vicah, Devica jih bo tolažila in jih kolikor mogoče hitro, zlasti v soboto po smrti rešila iz Vic. Papež Janez XXII. je to sporočil vsemu svetu v svojem pismu z dne 3. marca 1322. Dve veliki milosti sta torej obljubljeni članom karmelske bratovščine: 1. večno zveličanje, 2. hitra rešitev iz vic. Kdor hoče biti deležen prve obljube, mora biti član karmelske bratovščine, stalno nositi njen škapulir — ali njeno svetinjo — truditi se mora za krščansko življenje in ob času smrti v resnici nositi škapulir ali svetinjo karmelske bratovščine. S tem ni rečeno, da so zveličani samo oni, ki so člani karmelske bratovščine, dano jim je le zagotovilo stanovitnosti d« konca — kar je posebno milost — če bodo kot člani te bratovščine živeli po njenih pravilih. Kdor hoče biti deležen tudi druge milosti, to je skorajšnje rešitve iz vic, mora poleg prejšnjih pogojev ohraniti stanovsko čistost in, če zna brati, vsaki dan moliti male dnevnice Matere Božje. Kdor pa ne zna brati, mora pa natanko držati vse cerkvene poste in se poleg tega ob sredah in sobotah vzdržati mesnih jedi. Cerkvene — to je zapovedane — poste mora držati tudi oni, ki moli dnevnice Matere Božje. Ker pa je molitev dnevnic prebl. Dev. Marije in zdržnost od mesa ob sredah in sobotah v naših razmerah zelo težka dolžnost, imajo oni duhovniki, ki imajo pravico sprejemati v bratovščino, tudi pravico te dolžnosti spremeniti v druga dobra dela. Vsak spovednik pa ima pravico obveznost zdržnosti od mesa premeniti v kako drugo dobro delo. Pri nas ima župnik pravico sprejemati v Karmelsko bratovščino. Na podlagi prej omenjenega pooblaščenja spreminjam vsem, ki jih bom sprejel v Karmelsko bratovščino, dolžnost moliti Marijine dnevnice in zdržnost mesa ob sredah in sobotah v toliko, da mesto tega molijo vsak dan pet očenašev in pet češčenasimarij. Tako so do sedaj v Tržiču delali g. župniki in naj tudi ostane.
Kdor sprejme škapulir karmelske bratovščine,
postane član iste bratovščine. Pri sprejemu mora vsak sprejeti
škapulir, kasneje pa mesto tega lahko nosi škapulirsko svetinjo. Le
prvi škapulir mora biti blagoslovljen in podeljen od za to
pooblaščenega mašnika, kasneje si lahko vsak ud te bratovščine
sam nadene neblagoslovljen škapulir. Odpustki za člane škapulirske
bratovščine so ti-le: Popoln odpustek —; pogoji: spoved,
obhajilo, molitev v namen Sv. očeta —; 1.) Na dan sprejema. 2.)
16. jul. na praznik škapulirske M. B. 3.) Ob smrtni uri, če
pobožno kličemo ime Jezus in prejmemo zakramente. 4.) 15. nov.,, ko
se obhaja spomin vseh umrlih članov bratovščine, takrat je treba
obiskati bratovsko kapelo. 5.) Poleg teh dni morejo udje te
bratovščine pod navadnimi pogoji prejeti popolne odpustke še 2. in
4. febr., 19. in 25. marca, veliki četrtek, o Veliki noči, na
praznik varstva sv. Jožefa ali v osmini, na vnebohod, 5., 16. in 25.
maja, 2. julija, 16. julija ali v osmini, 20. in 26. julija, 7. in
15. avg., v nedeljo po Marijinem Vnebovzetju, 27. avg., 8. Sept., 15.
okt. ali v osmini, 15. nov., 21. nov., 24. nov., 8. dec., o božiču
in v enem dnevu 40 urne pobožnosti. Milosti karmelske bratovščine
so res tako velike in o/bilne, da bi bila res ogromna škoda za
vsakega vernika, ki bi ne bil član te bratovščine. Vabim torej
vse, ki še niste njeni člani, da se vpišete, zlasti pa posebno
one, ki so že toliko dorasli, da morejo vsaj nekoliko umevati in
izpolnjevati njene dolžnosti, torej vsaj vse otroke, ki so dopolnili
že deseto leto.
God:
16. julij
Karmel
v hebrejskem jeziku ta beseda pomeni 'sadovnjak' je gorski hrbet med
Sredozemskim morjem in Jezreelsko ravnino v Palestini. Goro Karmel
poznamo že iz Svetega pisma stare zaveze. Tam gori se je prerok
Elija boril za češčenje Jahveja, pravega Boga judovskega
izvoljenega ljudstva. »Doklej boste omahovali na dve strani?« je
vprašal svoje neverne rojake. »Če je Jahve Bog, hodite za njim; če
pa je Baal /pogansko božanstvo/, hodite za tem.« A ljudstvo mu ni
nič odgovorilo. Jahve, Izraelov Bog, je pokazal svojo moč s tem, da
je sprejel Elijevo daritev, medtem ko Baal daritve svojih svečenikov
ni sprejel.
Ob
koncu 11. stoletja, ko so križarji, krščanski vitezi iz raznih
evropskih dežel, iztrgali Sveto deželo Palestino iz rok
muslimanskih Arabcev, so se na Karmelu naselili Mariji posvečeni
puščavniki. Ti karmelski menihi so se čutili duhovno povezane s
prerokom Elijem.
Začetno
organizacijo je kar melskim puščavnikom dal sveti Bertold, pravila
pa jim je določil v začetku 13. stoletja Albert, latinski patriarh
v Jeruzalemu. Pred muslimanskim pritiskom so se karmelski puščavniki
morali umakniti v Evropo, kjer je red kmalu pognal korenine in papež
Honorij III. ga je leta 1228 potrdil. Leta 1250 se je Marija
prikazala sv. Simonu Stocku, šestemu vrhovnemu predstojniku
karmeličanov: v rokah je držala
škapulir ter rekla: »Kdor koli pobožno umre, oblečen v to
oblačilo, bo zveličan.«
Omenjeni
škapulir je pri redovnikih (karmeličanih ti pri nas nimajo nobenega
samostana) in redovnicah (karmeličankah na Slovenskem imajo svojo
hišo v Sori pri Medvodah in v Mirni Peči pri Novem mestu) del
pravega redovnega oblačila, pri laikih (tretjerednikih) pa sta to
dva kvadratna kosa blaga, okrašena s podobo karmelske Matere božje,
povezana med seboj s trakovoma tako, da en kos visi na prsih, drugi
na hrbtu, nameščena pod obleko. Nevedni ljudje škapulir enačijo z
nekakšnimi 'amuleti', čarobnimi, magičnimi sredstvi, ki naj bi
človeku sama po sebi prinašala 'srečo in varstvo'. Za pravilno
poučenega vernika pa je škapulir samo znamenje in neka zunanja
opora, da se spominja svoje posebne posvetitve Materi božji in ga to
v skušnjavah in težavah nagiblje k zvestobi in prizadevanju za
svetost življenja.
Karmelska
bratovščina je bila dolga stoletja med najbolj dejavnimi, živa pa
je tudi še danes. Že v 14. stoletju so obhajali poseben praznik
Karmelske Matere božje. Na koledar je uvrščen 16. julija, na
spominski dan podelitve škapulirja sv. Simonu Stocku. Vsebino tega
spominskega dne povzema mašna prošnja: »Dobri Bog, na Karmelski
gori si že v stari zavezi usliševal molitve prerokov, v novi zavezi
pa si jo izbral za kraj češčenja božje Matere. Marijina
materinska priprošnja naj tudi nam pomaga, da se bomo z molitvijo
dvigali h Kristusu, tvojemu Sinu.«
Na
današnji dan godujejo tiste, ki jim je ime Karmela ali Karmen, kar
je skrajšana oblika španskega imena Mana del Carmen. Ime Karmen
nekateri razlagajo kot simbolično: izviralo naj bi iz latinske
besede carmen, ki pomeni pesem.
Vrh
obrazca
Dno
obrazca
Zaslužno
je samo to, kar se ne zgodi zaradi plačila. Z Bogom ni mogoče
sklepati kupčij niti zase niti za koga drugega. Bogu more biti
všečno samo to, kar se zgodi zaradi njega.
(sv.
Edith Stein)
16.
julija v Katoliški Cerkvi praznujemo god karmelske Matere Božje.
Praznik
naj kristjane spodbuja k hvaležnosti za Božje dobrote, dosežene po
Marijini priprošnji. Spominja naj tudi na resnico, da Marija ne
zapusti nikogar, ki jo zvesto časti, se zateka v njeno varstvo in jo
posnema v dejavnem življenju.
Karmelski
Materi božji so v Sloveniji posvečene tri župnijske in štiri
podružnične cerkve.
Nastanek
karmeličanske družine
Ob
koncu 11. stoletja so križarji Sveto deželo iztrgali iz oblasti
muslimanov. Krščanska vlada se je tod obdržala vse 12. stoletje in
se umaknila šele v 13. stoletju. Med tem časom je tudi v Palestini
zacvetela ustanova posebej Mariji posvečenih »eremitov«
(puščavnikov), kakršna je bila še prej razširjena med latinskimi
kristjani v Evropi. Posebna skupina teh puščavnikov se je naselila
na pobočjih gore Karmel, nedaleč od grškega samostana sv. Marjete.
Začetno organizacijo je karmelskim puščavnikom dal sv. Bertold
(gl. 29. marec). Njihovo življenje je bilo dokaj izvirno: ohranili
so sicer liturgijo latinske Cerkve, bili pa so tudi na široko odprti
za vplive vzhodnega meništva.
Na
Karmelski gori so se ti eremiti srečali z živimi svetopisemskimi
spomini na preroka Elija (1 Kr 17 ss.), ki je z višine gore videl,
kako se je po dolgotrajni, strašno uničujoči suši iz morja
dvignil neznaten oblaček, ki je naznanil obilje dežja in celotno,
do kraja izsušeno pokrajino kakor po čudežu spremenil v bujno
rodovitno zelenico. V tem oblačku so cerkveni očetje videli simbol
device Marije, ki je kot Mesijeva mati napravila konec pogubni suši
greha in dolgotrajni duhovni lakoti in izhiranosti, kakršno je
povzročila pozaba na Boga. Karmelski menihi so se čutili povezane s
prerokom Elijem in z njegovim naslednikom Elizejem ter tudi z vrsto
»preroških sinov«, služabnikov preroka Elizeja. Menili so, da so
od časa preroka Elija na tej sveti gori v nepretrgani vrsti živeli
puščavniki s svojimi starimi izročili, le da so ta izročila z
nastopom krščanstva bila vcepljena v tisto drevo, ki je zraslo s
Kristusom. Še več, živeli so v prepričanju, da je včasih celo
sama devica Marija iz Nazareta dospela tjakaj in obiskala samotarje,
ki da so postali prvi zastopniki in pospeševalci marijanske
pobožnosti, prvi izrecni Marijini častilci v Cerkvi.
Nepretrganost
eremitskih izročil in takšna neposredna povezanost z devico Marijo
se zgodovinsko seveda ne da dokazati. Vendar pa te lepe legende
kažejo na pomembno resnico: karmelski samotarji so že od začetka
živeli v prežetosti z mislijo na Marijo in na vélike svetopisemske
dogodke okoli karmelskega velikana, kakršen je bil prerok Elija.
Obenem je bila družba teh menihov prepričana, da uživa izredno
Marijino varstvo in da ji Marija čudovito pomaga v najtežjih in
najbolj nevarnih trenutkih in položajih, v kakršne so bili
karmelski menihi neredko postavljeni.
Na
začetku 13. stoletja je Albert, latinski patriarh v Jeruzalemu,
določil pravila karmelskih eremitov. Njihovo število je tedaj
začelo zelo naglo naraščati. Toda kmalu je muslimanski pritisk
prisilil nekatere člane skupnosti, da so si poiskali zatočišča v
Evropi. Nastalo je vprašanje, ali se bo tako izvirna ustanova, močno
prepojena z vzhodnjaškim značajem, mogla spet privaditi drugačnemu
»podnebju« na Zahodu. Toda člani meniške skupnosti so zaupali v
Marijino varstvo. In kmalu se jim je posrečilo, da so zelo uspešno
vpeljali in vodili svoje ustanove na Cipru in Siciliji, v Franciji in
Angliji. Te nove ustanove so ostale in cvetele tudi še potem, ko so
prav vsi palestinski puščavniki morali zapustiti svoje naselbine.
Leta 1228 je red odobril tudi papež Honorij III. Poleg težav s
prilagoditvijo je moral red prestati hude preizkušnje, ki so se
porodile iz skoraj splošnega nasprotovanja škofov in župnikov.
Generalni prior reda sv. Simon Stock (gl. 16. maj) je še prav
posebno izrazito Mariji pripisoval zmago nad temi težavami, ki so se
mnogokrat zdele popolnoma nepremagljive.
Tako
je polagoma nastajal na široko razvejani red karmeličanov, med
katere danes štejemo: prvi red, h kateremu pripadajo »bratje bl.
device Marije Karmelske« in pa »bosonogi bratje bl. device Marije
Karmelske«; drugi red, to se pravi karmeličanke, ki so znane tudi
pri nas (za ljubljansko novi naselbini v Sori in Mirni peči);
redovniški in svetni tretji red; tem pa se pridružijo še
bratovščina Karmelske Matere Božje, imenovana tudi bratovščina
karmelskega škapulirja, ki je po nekakšnih začetkih v 14. stoletju
nastopila v 16. stoletju in se širila zlasti v 17. in 18. stoletju,
ko je bila v naših krajih zakoreninjena predvsem na Goriškem, s
slovečim sedežem na Kostanjevici pri Gorici.
»Karmel
je ves marijanski«
O
karmelskem redu radi ponavljajo kot značilen izrek: »Totus marianus
est Carmelus« – Karmel je ves marijanski. Karmelski red je
popolnoma ves posvečen posnemanju in češčenju Matere Božje. Še
preden je napisal sv. Ludovik Marija Grignion de Montfort (+ 1716,
gl. 28. april) svoje temeljito delo o pravi pobožnosti do Marije
device, so v karmelskem redu že učili in gojili popolno posvetitev
brezmadežni Materi učlovečene Božje Modrosti.
Na
posvetitev Mariji naj karmeličana spominja »škapulir bl. device
Karmelske«. Ta škapulir je pri redovnikih in redovnicah del pravega
redovnega oblačila, pri laikih pa sta to dva kvadratna kosa blaga,
okrašena s podobo karmelske Matere Božje, povezana med seboj s
trakovoma tako, da en kos visi na prsih, drugi na hrbtu, nameščena
pod obleko. – Nevedni neverni in verni ljudje enačijo škapulirje
in podobno z nekakšnimi »amuleti«, čarovnimi, magičnimi
sredstvi, ki naj bi sama po sebi prinašala človeku »varstvo in
srečo«. Če bi kdo s takim mišljenjem nosil škapulir, bi to res
bilo magistično mišljenje in bi se pregrešil s praznoverjem.
Vendar pa pravilno poučén kristjan škapulirja nikakor ne nosi v
takšnem duhu. Škapulir mu je namreč samo znamenje in neka zunanja
opora, da se spominja svoje posebne posvetitve Materi Božji in da ga
to v težavah in skušnjavah nagiblje k zvestobi in zatajevanju, k
Marijini priprošnji za pomoč vsemogočnega, povsod pričujočega
Boga; to pa je seveda v soglasju z vero in nikakor ne magija ali
praznoverje. Kadarkoli si Mariji posvečeni kristjan nadene karmelski
škapulir (obstoje tudi še drugi škapulirji), naj ga to obenem
utrdi v hotenju, da si na neki način »nadene« Marijo sámo s
posnemanjem njenih kreposti, podobno kakor sv. Pavel naroča
kristjanom: »Nadenite si Gospoda Jezusa Kristusa in mesu ne strezite
za poželjivost« (Rim 13,14). Karmelska pobožnost do Marije posebej
poudarja tudi gojitev stanovske čistosti. Zato je ta pobožnost
skozi stoletja rodila izredno bogate bogoljubne sadove. Saj je prav
iz karmeličanskega občestva zrasla slavna vrsta svetnikov in
svetnic: od sv. Simona Stocka (14. st.) do sv. Janeza od Križa (+
1591), od cerkvene učiteljice sv. Terezije Velike (+ 1582), do tako
zelo znane in priljubljene sv. Terezije Deteta Jezusa (+ 1897). V tem
pogledu karmeličanski red ne zaostaja za drugimi slavnimi in
zaslužnimi redovi.
Leta
1950 so karmeličani obhajali 700-letnico prikazanja bl. device
Marije Karmelske sv. Simonu Stocku, šestemu vrhovnemu predstojniku
karmelskega reda. Ko se je Marija prikazala leta 1250, pravijo, da je
držala v svoji roki škapulir reda in je rekla: »Glej posebno
pravico, ki jo dajem tebi in vsem otrokom Karmela! Kdorkoli (pobožno)
umre, oblečen v to oblačilo, bo zveličan.« Tako je zapisano v
Karmelskem vrtu, ki je delo generalnega priorja Janeza Grossija
(1389-1434). Znani karmeličanski teolog Bartolomej F. M. Xiberta je
leta 1950 izdal nad 300 strani obsegajočo knjigo, v kateri dokazuje
zgodovinsko zanesljivost tega poročila. – Seveda se nič ne
pregrešimo zoper samo vero, če tega ne verjamemo. Neodvisno od tega
poročila lahko sprejmemo tole misel: Kdor se prisrčno posveti
Mariji (na neki način smo ji posvečeni že na temelju krstne
posvetitve Kristusu) in v znamenje tega posvečenja ter v oporo
življenju iz takšne podaritve Mariji, nosi škapulir, ne more
umreti brez posvečujoče milosti. Takšno prepričanje o
zveličavnosti resnične marijanske pobožnosti je izraženo tudi v
stavku, ki ga pridigarji in nabožni pisatelji vsaj od 11. stoletja
dalje zelo pogosto ponavljajo: »Filius Mariae non peribit« –
Marijin otrok, Marijin častilec se ne bo pogubil. Saj ni mogoče, da
bi Marija, »milosti polna« (Lk 1,28), polna materinske dobrote,
ljubezni in usmiljenja, zapustila v življenju, ob smrtni uri in v
vicah tiste, ki so jo v življenju častili, opravljali razne
pobožnosti njej v čast (seveda ne zgolj po zunanje), zlasti ob njej
posvečenih sobotah – in k vsemu temu nas more spodbuditi nošnja
karmelskega škapulirja.
Pričevanja
o marijanski pobožnosti pri prizadevnih udih karmelske bratovščine
so precej številna že v 14. stoletju. Imamo tudi pričevanja o tem,
da se je leta 1317 Marija prikazala papežu Janezu XXII. (še preden
je postal papež) in mu razkrila tako imenovani »sobotni
privilegij«; da bo devica Marija že na soboto po smrti rešila iz
vic duše tistih, ki so v življenju izpolnili tele pogoje: da so
nosili karmelski škapulir, da so vsak v svojem poklicu gojili
stanovsko čistost, molili male dnevnice v čast bl. devici Mariji;
če pa dnevnic niso znali moliti, da so se držali od Cerkve
zapovedanih postov ter se ob sredah in sobotah zdržali mesnih jedi.
– Seveda nismo dolžni tudi v tem primeru verovati v resničnost
Marijinega prikazanja Janezu XXII., moremo se pa zanesti na »sobotni
privilegij« v tistem smislu, ki ga ima pred očmi papež Pij XII.,
ko v posebnem pismu ob 700-letnici ustanovitve karmelskega škapulirja
piše: »Predobra Mati resnično ne bo nehala prositi, da njeni
otroci, ki v vicah trpe za pregreške, čim prej – seveda na
Marijino priprošnjo pri Bogu – po nam sporočenem sobotnem
privilegiju, kakor mu pravijo, dosežejo večno domovino.« Papež še
pristavlja, da bi odstranil možnost nesporazuma: »Sveti škapulir
je kakor Marijina obleka, znamenje in poroštvo varstva Matere Božje;
toda naj ne mislijo tisti, ki so si nadeli to obleko, da bodo dosegli
večno zveličanje z lenobo in duhovno vnemarnostjo, ker apostol
opominja: »Delajte s strahom in trepetom za svoje zveličanje« (Flp
2,12)! ... Naj torej vsi karmeličani – bodi v samostanih prvega in
drugega reda bodi v tretjem redovniškem ali pa svetnem redu bodi v
bratovščinah – ... imajo v sami preprosto narejeni obleki
(škapulirju) pred seboj nekak povzetek kreposti skromnosti in
preprostosti; prav posebno pa naj tista obleka, ki jo imajo noč in
dan na sebi, kakor zgovorno znamenje izraža prošnje, s katerimi
prosijo božjo pomoč; končno naj ohranijo tisto posvetitev presv.
Srcu brezmadežne Device, ki smo jo vneto priporočali« (AAS 42,
1950, 390 sl).
Nastanek
godu karmelske Matere Božje
Laiki
so se redovnikom v nošnji škapulirja in v določenih pobožnostih
ter v prizadevanju za poglobljeno krščansko življenje gotovo
pridružili vsaj že v 14. stoletju, pozneje pa tja do kraja 18.
stoletja v čedalje večjem številu. Vstopi v bratovščino so
postali tako pogostni, da so bili v tedaj tiskanih liturgičnih
knjigah vstavljeni posebni obrazci za sprejem laikov v karmelsko
bratovščino in za blagoslov škapulirja.
Že
sámo mesto Piacenza v Italiji npr. je leta 1609 štelo okoli 10.000
bratov in sester, vpisanih v seznam karmelske bratovščine. Istega
leta so se na glavni praznik karmeličanskega reda, 16. julija,
začeli posebej spominjati tudi podelitve škapulirja sv. Simonu
Stocku. Drugače pa praznik sega nazaj že vsaj v 14. stoletje; znova
ga je odobril leta 1587 papež Sikst V. Leta 1726 je Benedikt XIII.
praznik raztegnil na Cerkev rimskega obreda, Leon XIII. pa je leta
1892 na to praznik navezal pridobitev popolnega odpustka in zanj
določil pogoje. (Kako in kdaj dobimo popolni odpustek, obstoje od
leta 1967 nova cerkvena pravila, razložena ob dnevu Porcijunkule,
gl. 2. avgust). Pij XII., ki je bil sam že od otroških let član
bratovščine karmelskega škapulirja, je v posebnem apostolskem
pismu z dne 11. februarja 1950 opozoril na globlji verski pomen
nošnje karmelskega škapulirja (gl. zgoraj).
Vir:
Leto svetnikov, 3, 1999. Smolik, M., ur., Celje, Mohorjeva družba,
str. 144-149.
Komentarji
Objavite komentar