Odpustki
in pravice, ki jih je podelil sv. Oče Pij X. Rožnovenski
bratovščini.
1.
Ako o udje nosijo pri sebi blagoslovljen molek s petimi odstavki, da
s tem pobožno častijo Mater Božjo, dobijo vsak dan odpustek 100
let in 100 kvadragen.
(Ta odpustek je podelil prvič papež Inocencij VIII. dne 27. februarja 1488., preklical ga je bil papež Leon XIII. dne 29. avgusta 1899., obnovil ga je zopet papež Pij X. dne 31. julija A.D.1906).
(Ta odpustek je podelil prvič papež Inocencij VIII. dne 27. februarja 1488., preklical ga je bil papež Leon XIII. dne 29. avgusta 1899., obnovil ga je zopet papež Pij X. dne 31. julija A.D.1906).
2.
Dne 12. junija 1907. je dovolil papež Pij X. vsem vernikom, ako
molijo navadni Rožni venec, da dobijo poleg navadnih odpustkov, ki
so podeljeni za molitev sv. Rožnega venca, še ob enem tako
imenovanem križarske odpustke. Pri križarskih odpustkih se dobi pri
vsakem Očenašu in Češčenamariji 500 dni odpustkov. Te odpustke
pa dobijo le oni, ki molijo na molek, ki je posebej od pooblaščenega
duhovna za to blagoslovljen. (Oblast blagoslavljati molke s
križarskimi odpustki imajo duhovniki: »Sacerdotes Adoratores«,
voditelji »Dejanja sv. Detinstva«, udje »Associatio perseverantiae
sacerdotalis«). Dobiti se more ta pravica pri redovnikih križarjih
in sicer »St. Agatha pri Cuyk-u« na Holandskem. (Blagoslovi se
tako, da se naredi križ čez molek in se poškropi z blagoslovljeno
vodo).
3.
Dne 12. junija 1907. je podelil papež Pij X. popoln odpustek enkrat
na dan vsem udom Rožnovenske bratovščine, ako tisti dan prejmejo
sv. zakramente in molijo vse tri dele sv. rožnega venca. Te tri dele
lahko molijo vse tri po vrsti ali samo en del ali tudi samo en
odstavek, da le isti dan od - molijo vse tri dele. Tisti dan pa
morajo obiskati tudi kako cerkev ali javno kapelo in tam pobožno
moliti. 4. Kdor je hotel prej dobiti odpustke, ki so podeljeni za
molitev sv. rožnega venca, je moral pri Rožnovenski bratovščini
vsak teden moliti vse tri dele in sicer vsaj 5 odstavkov skupaj. Sv.
Oče Pij X. je pa dne 14. oktobra A.D.1906. dovolil, da dobijo udje
vse odpustke, ki so podeljeni za molitev svetega rožnega venca, če
tudi molijo ločeno po odstavkih. Pripomniti pa je, da morajo ali vse
tri dele ali če molijo isti dan le en del, dokončati v teku istega
dne. Dne 8. julija 1908. je papež Pij X. dovolil to pravico vsem
vernikom, če tudi niso udje Rožnovenske bratovščine. Vendar pa
morejo ti poslednji dobiti le one odpustke, ki so podeljeni vsem
vernikom.
***
Bilo
je pred kakimi dvesto leti meseca oktobra.
Pri neki božjepotni cerkvi, ki je bila posvečena rožnovenski
Materi božji, se je bilo zbralo ljudstva od blizu in daleč. Vse je
bilo živahno in svečano, obenem pa mirno in prikupljivo, da se je
človek čutil kar domačega med domačimi. Mirno so hodile množice
božjepotnikov pri cerkvenih vratih ven in noter; bili so si tuji;
mnogi so se videli ta dan morda prvič in zadnjič v življenju.
Vendar so čutili vsi, da so povezani med seboj v neko veliko skupno
družino, katere mati in vladarica je tista, ki ji je bila posvečena
ta krasna božjepotna cerkev. Mir je vladal v srcih božjepotnikov;
mir tudi zunaj v jesenski naravi; tu gori na prijaznem gričku med
gozdi in poljem. Vse posvetne misli in skrbi so ostale nekje doli
spodaj v dolini.. . Popoldne krog tretje ure se je drenjalo veliko
število božjepotnikov k malim vratom, ki so peljale v notranjost
samostana. Bili so možje in žene, celo otroci — in so izginjali
drug za drugim skozi vrata. Tedaj je prišel po cesti mimo mlad lepo
oblečen človek in hotel, veselo pesmico žvižgaje, mimo cerkve in
božjepotnikov.
Ko
vidi toliko zbranih ljudi, se ustavi in opazuje pisano množico s
pogledom, ki je izražal posmeh in prezir, češ: »Koliko
praznoverja je še vedno na svetu!« Mimo je prišla stara ženica in
hotela skozi stranska vratca. Pa se obrne gospod do nje in jo vpraša:
»Mamica, povejte mi, po kaj hodijo ljudje tu noter! « Pokazal je na
vrata in na samostan. »O, « se je začudila ženica, »ali ne veste
tega? Tu notri se vpisujejo v bratovščino,« »V kakšno? « »I, v
Bratovščino sv. rožnega venca. Ali vi še niste vpisani?« »Menda
še ne,« je dejal gospod in se smehljal. »Pa bi vstopili in se
vpisali,« je prigovarjala preprosta ženica, »vpisali bi se in za
vse življenje bi vas varovala sveta Devica. Poskusite, gospod! «
Gospod ni vedel, kaj bi rekel na to. Malo je pomišljal, naposled pa
se je odločil, češ : »Pojdem, da vidim, kaj bo. Sem ravno dobre
volje, naj vidim eno tistih čudnih ceremonij, ki jih je baje toliko
v Katoliški Cerkvi.« In pridružil se je gruči preprosto
opravljenih ljudi, ki so vstopali.
Dospel
je v prostorno sobo. V ospredju je stala velika miza, za mizo
redovnik, ki je vpisoval posamezna imena v debelo knjigo z oguljenimi
platnicami in raskavim papirjem. Tisti, ki so znali pisati, so se
vpisovali sami. Naenkrat je val ljudi pririnil do mize tudi gospoda v
tuji obleki in že mu je podajal nekdo v roko pero, naj se vpiše.
Kaj je hotel ? Ali naj vpiše svoje ime? Ko pa je protestant in vrh
tega še brez vere?! Toda ni smel dolgo odlašati; ljudje so tiščali
in redovnik mu je kazal na mesto, kamor naj vpiše svoje ime. Pol v
zmedi, pol v jezi je zapisal svoje ime: Anton Lipa, grof Cerkovski.
Potem
je vstal in godrnjal predse: »Tako! Sedaj sem postal kar naenkrat
pobožnjak Katoliške Cerkve. Bom videl, kaj mi bo koristilo!« Ko je
odhajal skozi vrata, mu je obstal pogled na veliki sliki, ki je
visela na steni. Bila je to Mati Božja, ogrnjena s plaščem, v
čigar okrilje se je kot v zavetju stiskala množica vernikov in
obračala svoje oči navzgor k Marijinemu obrazu. Nekoliko zmeden in
prestrašen je zrl tuji gospod na obraz Marijin. Obraz je gledal
resno in milo naravnost doli nanj. Skoro je menil, da je ta pogled,
ki sega tako globoko v dušo, živ in ognjen .. . Obrnil se je hitro
in hotel ven. Pa ga opozori sosed zraven njega na malo pušico, ki mu
jo je molil pobožni samostanski brat, rekoč: »V čast mili Materi
božji, — mal dar za prenovitev naše cerkve« .. . In res: Anton
Liper, grof Cerkovski, je segel v žep in podaril zlat. Sam ni prav
vedel, kaj dela. Želel je le, da pride čim preje iz tega ozkega
prostora, ki je v njem napravil — tega se je sedaj zavedal —
zločin zoper svetost Katoliške vere in čast Matere Božje
Rožnovenske . . . Zunaj je bil jasen dan, nebo modro, sonce je
sijalo tako milo in prijazno nad okolico .. . Grof Cerkovski je hitel
po cesti ven na polje, da se umiri in razmisli; zakaj v srcu je bil
nemir in v sencih mu je kljuvalo. »Kaj hudega ti je storila Mati
Božja Katoliška?« se je povpraševal. »In kaj ti je bila napoti
pobožna bratovščina, da si jo zasmehoval? Ali mar ne uči tudi
tvoja vera, da je bila Marija mati Jezusova? « In vedno znova je
moral — hočeš-nočeš — misliti na Marijo in na Bratovščino
sv. rožnega venca. »Ko bi mogel izbrisali vsaj svoje ime« — si
je želel na tihem.
Hitel
je vedno dalje. Žvižgal si je veselo pesem, da bi se premotil in
svoje misli obrnil drugam. Zdaj se je zasmejal naglas, zdaj zopet v
jezi zaškripal z zobmi. To, kar je doživel zadnji trenutek, mu ni
hotelo iz glave .. . Tedaj je zazvonilo v božjepotni cerkvi z
velikim zvonom. Zvon je vabil k pridigi in k litanijam. Hitel je
proti gozdu, proč, proč — da ne bi čul zvonov. Toda, — kako se
mu je zgodilo, sam ni vedel: naenkrat je stal zopet pred portalom
cerkve Matere Božje Rožnovenske. V cerkvi je pozvonilo k pridigi.
Kaj je hotel? Vstopil je, toda sedel je v zadnjo klop za steber. Tu
se je hotel umiriti, odpočiti in potem iti po svojih poteh. Po
cerkvi pa je donela mogočna beseda pridigarjeva. Govornika ni videl;
občudoval pa je lepoto njegovega glasu in nehote je začel slediti
tudi njegovim besedam. Pridigar je govoril zbranemu ljudstvu o Materi
Božji in o sv. rožnem, vencu in o Bratovščini sv. rožnega venca
in o tem, kako postanejo tisti, ki se vpišejo v to bratovščino,
posebne vrste varovanci, ki nad njimi čuje skrbno materinsko oko
mile Matere Marije .. . »To je že od nekdaj navada premile Device,«
je nadaljeval govornik, »da tisti, ki se je izročil pod njeno
varstvo, bodisi ustno, bodisi pismeno, tisti je kakor ujetnik, ki ga
ona drži in ne izpusti, dokler ga ne spravi popolnoma na varno. Ona
je, ki pozna bolje kakor mi vrednost človeške duše. Ona je videla
sama, kako je s križa doli tekla kri njenega Sina v odrešenje
ljudi. Vse ljudi ljubi, vsem želi rešenje; a s posebno ljubeznijo
varuje in vodi tiste, ki so se ji na poseben način zapisali in
posvetili... « Grofu Cerkovskemu je šlo nekaj mrzlega po udih;
okrog srca pa je bilo gorko in v očeh se je nekaj močilo . . . »Da
je Marija svojim varovancem res prava skrbna Mati, o tem priča tale
kraj, tale starodavna božjepotna cerkev.«
Tako
je nadaljeval duhovnik in tišina je nastala med poslušalci. Vsako
uho je napeto poslušalo zgled, ki ga je imel povedati govornik v
podkrepilo svojim besedam. »Nekoč pred davnimi leti je prišel
semkaj človek, obtežen z grehi in grešnimi razvadami. Materi Božji
k časti je priromal na ta kraj in je hotel tukaj opraviti dolgo
spoved. Sprva je imel trden namen, da stori resen korak k
poboljšanju. Toda pozneje — zdi se — ga je začel motiti hudi
duh in skušnjava je nastopila. Začel si je domišljevati, da je vse
njegovo prizadevanje zastonj, da bo, kakor že tolikokrat, tako tudi
sedaj zopet nazaj padel v svoje navadne grehe; da so njegovi grehi
preveliki in da ne sme in ne more upati od Boga odpuščanja:
skratka, da je rojen za grešno življenje in da hoče, mora v tem
stanu vztrajati do konca .. . Tako je temu revežu upadel pogum in
sklenil je, da pojde od tod, kakor je prišel: brez spovedi in brez
poboljšanja. Toda, v cerkvi so bili tudi znanci in sorodniki, ki so
ž njim skupaj bili prišli na Božjo pot. Kaj bodo porekli ti, ako
izostane od spovedi in sv. obhajila? In odločil se je, da gre k
spovednici. Tu se je spovedal, a le na videz. Zamolčal je svoje
največje grehe in šel potem božjeropno k sv. obhajilu . . . Grozno
hudodelstvo! Vest ga je pekla; ves je bil razburjen in obupan! Milost
se mu je ponujala, a zavrgel jo je ta hip .. . Kdo ve, ali se mu bo
ponudila drugič? — Odpravljal se je, da zapusti cerkev in se vrne
proti domu. In tedaj, Kristjani (in duhovnik je pokazal s prižnice
doli na eno izmed treh vrat, ki so vodile iz cerkve), ravno ko je
hotel iti skozi tale vrata venkaj v greh in pogubljenje, ga je nekaj
pridržalo na mestu in niti koraka ni več mogel storiti naprej.
Kakor
z neko skrito roko ga je nekaj vleklo nazaj v cerkev pred tole
čudodelno podobo Matere božje. In tamkaj pod podobo Rožnovenske
Kraljice je stala spovednica, v spovednici pa je čakal duhovnik .. .
In šel je ta grešni božjepotnik in pokleknil je k spovednici in se
spovedal še enkrat — a sedaj dobro in skesano .. . In potem šele,
ko je zadobil mir vesti in okrepčal svojo dušo o b obhajilni mizi —
šele potem mu je bilo dano, da je mogel zapustiti cerkev in iti
skozi ta vrata v novo življenje. Marija, ki se je bil v njeno
varstvo zatekel, ga je hotela imeti rešenega in ga je držala in ne
spustila poprej, dokler ni bil na varnem .. . In tako, Marija (je
nadaljeval govornik, obrnjen proti čudodelni podobi), Marija
Rožnovenska, razprostiraj svoje roke v varstvo vseh teh, ki so se
danes zbrali pred tvojim tronom in se zapisali v tvojo bratovščino.
Glej, pribežali so k tebi, iščoč tvoje pomoči, o, ne zavrzi jih
v njihovi revščini in ne pusti, da bi se izgubili v življenju . .
.« Bilo je nekaj dni pozneje. Na vrata samostanske sprejemnice je
potrkal elegantno oblečen, mlad gospod — nihče drugi, nego grof
Cerkovski. Ko je govoril s pobožnim patrom, pridigarjem izza zadnje
božje poti, nekaj navadnih stvari, je prišel na dan s prošnjo, naj
bi ga redovnik podučil o naukih svete vere in ga naposled sprejel v
Katoliško Cerkev. Pobožni redovnik se je sprva začudil in skoro ni
mogel verjeti, da li misli imenitni gospod to v resnici, ali v šali;
zakaj ime grofa Cerkovskega je bilo znano kot sovražno Cerkvi in
njenim napravam.
Toda
grof je zatrdil, da mu je resno in da je prišel do tega sklepa po
trdem dušnem boju, ki se je vršil v njem zadnje dni. In obrazložil
je redovniku svoj dogodek ob zadnji pridigi v božjepotni cerkvi.
»Kar ste vi, častiti oče, govorili o dotičnem grešniku, ki ga je
Marija držala in ne izpustila poprej, dokler ni bil rešen, to sem
skusil jaz sam na sebi.« Tako je pripovedoval grof in njegov glas se
je tresel ginjenja. »Poglejte, častiti gospod, v knjigo Bratovščine
sv. rožnega venca. Pred nekaj dnevi sem prišel in iz zasmehovanja
dal vpisati svoje ime med ude bratovščine. Od te ure naprej nisem
imel miru v srcu. Kakor neka nevidna, mehka moč mi je misli vedno
znova navajala na svete reči in me priganjala k premišljevanju in k
branju pobožnih knjig. Bral sem mnogo in tudi mislil sem mnogo. In
čedalje prostejšega in srečnejšega sem se čutil.. . In sedaj
želim, da se mi izpolni hrepenenje, ki se mi je vžgalo v srcu
zadnje dni: jaz želim zopet živeti, živeti v miru z Bogom in svojo
vestjo. In ta mir — to čutim — mi more dati le Katoliška
Cerkev, Prosim vas, častiti oče, podučite me o vsem in potem —
potem me sprejmite v naročje svete Cerkve. To je moja iskrena želja
v tem trenutku«.
Nekaj
mesecev potem je očitno in slovesno prestopil v Katoliško Cerkev
tedaj splošno poznani grof Cerkovski. In prvo, kar je naredil po
cerkveni slovesnosti, je bilo, da je v solzah veselja pokleknil pred
čudodelno podobo Matere Božje v božjepotni cerkvi in zbranemu
ljudstvu naglas naprej molil sveti Rožni venec v zahvalo njej, ki mu
je bila naklonila tako velikih milosti. In še danes visi v tisti
cerkvi (lahko bi imenoval tudi ime dotične cerkve in kraja, pa ni
potrebno) lepa slika v zlatem okvirju in pod njo vklesan napis: »Grof
Cerkovski Kraljici sv. Rožnega venca v zahvalo za spreobrnjenje«.
Da, res! Vpis v družbo, v Bratovščino — samo na sebi nekaj
majhnega, nekaj zunanjega! Toda ta zunanja slovesnost hrani v sebi
globok notranji pomen: »Odslej naprej sem vpisan z dušo in telesom
Tebi v zvesto službo. Tega se moram zavedati! Po tem moram uvravnati
odslej naprej svoje življenje.
Da
bi tudi ti tako storila"...
Pred
več leti sem šla s priletno ženico na Božjo pot. Potem sva
potovali in prišli lačni in žejni do neke gostilne. Naročili sva
juhe in kruha, jaz pa sem bila zelo žejna in pravim, da bom pila
tudi četrt vina. Stara ženica pa odvrne : »Jaz ga pa ne bom«.
»Ako ga pa vi ne boste, ga pa tudi jaz ne bom«, sem odgovorila in
zadovoljili sva se z vodo ter potovali naprej. Med potjo vzame ženica
iz žepa dva groša in mi jih pokaže rekoč : »Vidiš, pa sem jih
prihranila, ker nisem vina pila. Ko srečam prvega berača, mu dam en
groš, ko srečam drugega, mu dam pa drugega. Ko bom umrla, me bo pa
to dobro delo spremljalo pred sodbo; ako bi pa vino pila, bi pa tega
ne bilo. «Čez nekaj časa me prime za roko in mi pravi s solzami v
očeh : »Tega ti nisem pravila, da bi se hvalila, ampak, da bi tudi
ti tako storila.« Minilo je nekaj let, zvedela sem, da je tista
ženica umrla in šla sem jo kropit. Stopila sem blizu k mrtvaškemu
odru in gledala upadli obraz ženice. Takrat sem se zopet spomnila,
kaj mi je ženica takrat pravila, ko sva šli na božjo pot. »Včeraj
te je torej spremljalo tisto dobro delo, ki si ga takrat storila,
pred sodni stol! A ne samo tisto, ampak še veliko drugih. Blagor mu,
ki stopi v takem spremstvu pred večnega sodnika! « Take misli so mi
hodile takrat po glavi in sklenila sem, posnemati zgled te ženice in
do danes mi še ni bilo žal. Morda bo katera vprašala: »Kaj hočeš
s to zgodbico? « »Tega ti nisem pravila, da bi se hvalila, ampak,
da bi tudi ti tako storila! « .. .
Vir:
Bogoljub, Ljubljana, Leto 1912, letnik 10, številka 11
Komentarji
Objavite komentar